Photo Inspiration Day 2019 in Berchem
Dit jaar nemen we deel aan Photo Inspiration Day 2019 in Berchem (AML). Het belooft een boeiende dag te worden, want er zijn tal van beroemde sprekers (professionele fotografen).
We noemen er enkelen:
Lieve Blanquaert
Max Pinckers
Gustav Kiburg
Piet Van den Eynde
Bert Stephani
Carl De Keyzer
Toon Grobet
en nog vele anderen (kijk voor meer info op de website van de organisator)
Wie hebben wij gevolgd?
Jochem en ik kiezen om volgende lezingen bij te wonen:
Gustav Kiburg (Europees ambassadeur voor Sony en gespecialiseerd in natuurfotografie)
Piet Van den Eynde (travel fotograaf, gekend van zijn boek Flash)
Bert Stephani (voormalig fashion en life style fotograaf
Hierbuiten bezoeken Jochem en ik nog enkele standjes waar we ook de gelegenheid krijgen om zelf aan de slag te gaan met (semi-)professioneel materiaal en dan voornamelijk met flitsers of continu licht.
Wat hebben we geleerd?
Gustav Kiburg
Zoals hierboven reeds gezegd is Gustav een natuurfotograaf. Hij laat ons foto’s zien van zeehonden, Jan-van-Genten, vlinders, ijsvogels, walvissen, grizzlyberen, eekhoorntjes en nog enkele andere dieren.
Zijn motto is “klereweer = kleurenweer” (nvdr Gustav is een Nederlander, Rotterdammer en heeft dan ook een gezapige humor). Hij bedoelt hiermee dat hij zonnige dagen schuwt en eerder buiten komt met grijs weer omdat dan de kleuren naturel aandoen.
Volgende tips hebben we onthouden:
Rechte lijn van focus: In iedere foto legt hij een rechte lijn van focus. Dit betekent dat hij zijn onderwerpen dikwijls parallel positioneert tegenover zijn fototoestel (Sony).
Achtergrond is wazig: Bijna iedere foto heeft een achtergrond die “blur” is. Hij zoekt een zachte achtergrond om zijn onderwerp best tot uiting te laten komen.
Takje zelf plaatsen: Bij vogelfotografie plaatst hij meestal zelf een takje (al dan niet gebonden aan een bezemsteel). Op deze manier “manipuleert” hij de setting, maar je kan het ook anders bekijken, namelijk hij “creëert” de scène. Net zoals een studiofotograaf het zou doen.
Koekenpan van de Liedèlle (of in beter Vlaams Lidl): Om zijn foto’s te nemen van de zeehonden maakt hij gebruik van een pan in plaats van een statief. Dat statief zakt dikwijls in het mulle zand, terwijl een pan een vlak oppervlak heeft en hierdoor stabieler i. Zijn pan is uitgerust met een voor gemonteerd draaistatiefje, maar hij zegt dat een kussen (of een kersenpitten) ook zijn werk kan doen. Om eens te experimenteren! :-)
Diafragma: Voor vogelfotografie gebruikt hij eerder een diafragma tussen 4 en 6, voor vlinders is dat eerder tussen 2 en 4. Zelf lacht hij ermee dat hij wel gebruik kan maken van top materiaal van Sony (bruikleen). Tja, dan is het leven net iets gemakkelijker als je een mooie telelens mag lenen, nietwaar ;-)
Veel geduld, frustratie en plezier: Hij weet dat natuurfotografie een kwestie is van heel veel geduld en wachten op de juiste foto waar alle puzzelstukjes mooi in elkaar vallen.
Piet Van den Eynde
Vorig jaar hebben Jochem en ik Piet Van den Eynde ook al gehoord op het event van Art en Craft. Toen vertelde Piet eerder over travel fotografie en het gebruik van zijn flitsers. Ik heb nog steeds het merk Godox in mijn notities staan :-)
Piet is een geboeid spreker en zuigt je mee terwijl hij praat over het maken van zijn foto. Dit jaar krijgt hij een heel ander onderwerp. Een vergelijking maken tussen 3 fotobewerkingsprogramma’s: Capture One, Lightroom Classic en Luminar 3 (of zelfs 4).
Capture One lijkt een complex programma waar je toch enige oefen- en ontdekkingstijd moet inrekenen. Het voordeel is dat je er kan werken met “layers” (of lagen). Het nadeel is dat er geen bibliotheek is.
Lightroom Classic heeft dit dan weer wel en onderscheidt zich hiermee. Piet geeft als tip mee om je bibliotheek in te delen op datum in plaats van op thema. Als voormalig Lightroom gebruiker begrijp ik hem wel, maar vind ik het een nadeel. Hoe weet je binnen enkele jaren nog wanneer je welke foto genomen hebt. Het nadeel van Lightroom is dat je bij de bewerking dikwijls met de “bolletjes” zit in je foto. Je weet niet meer waarvoor elk bolletje staat en je moet dus op zoek gaan. Als je synchroniseert, zal je telkens per foto de bolletjes goed moeten zetten. Wel is Lightroom geëvolueerd met de “creatieve” settings. Dit is volgens Piet de toekomst. Deze creatieve settings zijn een soort van presettings die je instant kunt gebruiken. Lightroom heeft bovendien een mobiele app die uitstekend werkt en je toelaat om de dode tijd bij de dokter te doden (dixit Piet).
En toen kwam Luminar 3 (of beter 4, want we kregen een tipje van de sluier van de nieuwe features). Luminar werkt ook met layers (dit heeft Piet niet gezegd, maar vind ik wel toepasselijk als je het wilt vergelijken met Capture One). Luminar is een product van Skylum (het vroegere MacFun). Luminar trekt de grote kaart van “AI” ofwel artificial intelligence. Zij maken gebruik van kennis die je met eenvoudige schuif regelaars kunt bedienen. Heiligmakend is dit niet maar het helpt je al wel snel op weg naar de juiste setting in je foto. Als vroegere gebruiker van Lightroom is het plots wel helemaal anders werken, maar stilaan maar zeker begin ik de knepen van het programma te kennen. Opgelet, voor Luminar 3 moet je een voldoende krachtige pc of laptop hebben. Luminar 4 belooft alleszins een mooi en volledig programma te zijn waar het zeker de moeite is om het in huis te halen.
Bert Stephani
Bert was tot voor kort fashion en life style fotograaf. Hij had het stilaan maar zeker gehad met alle regeltjes van opdrachtgevers maar ook van de druk van social media. Hij voelde zich meer en meer beknopt in zin creativiteit. Daarom besloot hij ruim een jaar geleden om het over een andere boeg te gooien. Hij breekt met alle regels van de fotografie en focust nu meer op de foto en het verhaal dan op de techniek. Vandaag is hij eerder bezig met video dan met fotografie, maar fotografie blijft wel zijn passie. En dat is er ook aan te horen. Hij neemt ons mee in zijn denk proces en hoe hij een fotoshoot aanpakt.
Volgende tips noteren we:
Stel je model op zijn/haar gemak. Laat hem/haar toe om in zijn/haar comfort zone te komen. Anders heb je geen connectie en wordt het nadien maar niets.
Neem zo snel mogelijk de “safe foto”. Neem eerst enkele foto’s om je instellingen te kennen en evrtel dit ook. Daarna ga je direct voor de veilige foto. Deze foto stelt je als fotograaf maar ook als model op je gemak waardoor je nadien kunt gaan experimenteren.
Geef niet op en blijf doorgaan. Ook al ziet het er op het eerste zicht niet goed uit. Zeg dit niet meteen tegen je model, maar moedig hem/haar aan om verder te gaan en iets anders te proberen.
Je moet de basisregels kennen om ervan te kunnen afwijken. Zo geeft Bert het voorbeeld van kunstmatig licht in het plafond. Iedereen weet dat dit niet OK is, maar het kan helemaal anders worden als je (model en/of fotograaf) van standpunt verandert. Dan kan het toch nog een goede foto worden.
In ieder geval hebben Jochem en ik van deze dag genoten en waarschijnlijk nog vele andere tips and tricks vergeten te vernoemen. Misschien hebben we dit toch nog onbewust gecapteerd en verwerken we dit ineens in onze eigen foto’s.
Ontdek zeker ook onze Fotolief podcast hierover.
Tot binnenkort,
Sven (aka Creativeboody)