Straatfotografie in Mons. Van single tot reeks
Straatfotografie is één van mijn geliefde takken van de fotografie
Straatfotografie kent zijn voor- en tegenstanders. Ik wil er niet op ingaan en kom er voor uit dat ik een voorstander ben. En wel om volgende redenen.
Je fotografeert het leven op straat zoals het is
Op gelijk welk moment van de dag in gelijk welk seizoen… op straat valt altijd wat te beleven. Je moet gewoon goed rondkijken en zien wat er gebeurt.
Dit meisje is op stap met haar mama en drinkt een vers gemaakt fruitdrankje. Waar gaan ze naartoe? Winkelen? Voor wie? Het meisje doet me denken aan een tienermeisje uit de punk tijd. Om evidente redenen. Nochtans heeft ze een te lief gezicht om een mogelijke vriendin van Johnny Rotten of Sid Vicious te zijn.
Deze jonge dame zit te wachten. Neemt ze een pauze? Wacht ze op haar bestelling? Vlak voor de “take away” zijn er werken en moeten de voetgangers uitwijken. Wordt er nog veel verkocht? Lijden ze onder de werken? En wat dan met die snuisterijenwinkel rechts van de “take away”? Die heeft het helemaal vlaggen…
Ik kon een gesprek aangaan met die dame, maar dan was de mystiek voor mij uit de foto. Laat het maar allemaal over aan onze fantasie. Ieder heeft zijn eigen antwoorden. En dat is best fijn.
Twee vriendinnen op stap. De ene heeft een zelfverzekerde houding, de andere kijkt naar beneden. Het is duidelijk wie van de twee bepaalt waar ze naartoe gaan. Luttele seconden hierna krijgen ze me in het oog en is het voor mij althans gedaan. Ik had hen kunnen vragen om nog een foto van hen te nemen, maar dan is het spontane weg. Dat vind ik ook typerend voor straatfotografie: het moeten spontane foto’s zijn. Anders wordt het voor mij portretfotografie.
Deze twee dames staan te keuvelen als ik hen voorbij wandel. In een flits van enkele seconden draai ik me om om hen op beeld te leggen. Geen tijd voor een uitgekiende compositie, neen het moest voor mij snel gaan. Ik zag links een mooi maar druk kleurenpallet met een geamuseerde lach. Rechts, zwart-wit en een klaagzang. Hoe mooi kan het contrast zijn.
Simpel en eenvoudig. Ik zie deze jonge man rustig wandelend mijn richting uitkomen. Deze heb ik wel tijd om wat na te denken over mijn compositie. De regel van één derde / twee derde. Ik kan me perfect inbeelden dat deze jonge man een cinefiel is en, zoals zijn T-shirt het doet vermoeden, en alle films van Marvel Cinematic Universe gezien heeft.
Een zwerver wordt dikwijls gefotografeerd. Sommigen vinden dit een goedkoop onderwerp. Omdat je andermans miserie op beeld legt. Tja, daar is iets voor te zeggen natuurlijk, maar vanuit fotografisch standpunt zijn het wel iconische straatfoto’s. Deze man is dronken en zit voor zich uit te prevelen. Ik fotografeer hem van de overkant van het straat. Omdat ik zo ook de lijnen kan vastleggen.
Een fraai modern kapsalon maar met een lege kappersstoel. De deur staat uitnodigend open. Meer moest dit voor mij op dat moment niet zijn.
Eigenlijk ben je stiekem een voyeur bij straatfotografie
Mensen die in een restaurant zitten eten, gezellig aan het babbelen, vormen meestal een mooie foto. Zeker als je de foto kan “framen” (beeld kaderen). Dat kon ik doen. Tegelijk profiteer ik van de mooie kleuren.
Je probeert humor in je foto te brengen
Op straat gebeuren best wel wat grappige zaken als je aandachtig kijkt en de tijd neemt.
Deze man wandelt met resolute stap naar het “I love Mons” standbeeld. Hij ziet echter een mama en haar zoontje vóór het beeld staan en temporiseert. Geduldig wacht hij af tot hij een selfie kan nemen. Welke filter zou hij gekozen hebben?
Bij straatfotografie neem je ongewone posities in om creatieve foto’s te nemen
Om deze foto’s te maken, verschuil ik me achter het “I love Mons” standbeeld. Zo hou ik de wandelaars in het oog en druk ik op de gepaste moment op de shutterknop. Hierdoor “frame” ik het beeld waardoor het iets bijzonders krijgt? In straatfotografie mag je ook best eens wat creatief uit de hoek komen.
Je maakt een kleine reeks
Bij de bovenstaande foto’s zijn telkens single foto’s. Je geeft een bepaalde situatie weer. Je kan de kijker natuurlijk ook leiden door een reeks foto’s te maken. Je kan het dan spannend houden en laat de kijker zien en ontdekken. Ofwel breng je een reële scène in beeld en laat je een soort van film zien.
Reflecties doen het altijd goed bij straatfotografie en zorgen voor spanning
Reflecties doen het altijd goed. Zoals ik hierboven al zei, is een reeks foto’s altijd leuk. Bij deze reflecties laat ik je ontdekken wat je allemaal ziet of kunt zien.
Straatfotografie - jouw tips
Vind jij straatfotografie ook leuk en wil jij jouw tips met me delen? Laat het me weten. Zet een comment onder dit artikel of stuur me een mail. Dan kunnen we misschien samen een artikel maken en onze foto’s posten.