viewfinder

View Original

Hoe brengt een tent in De Schorre in Boom spanning in jouw foto

Ik ga nogal eens geregeld wandelen. Dikwijls ga ik dan naar De Schorre in Boom. Als ik dan mijn fototoestel bij heb dwing ik mezelf de wereld anders te bekijken. Eén van mijn favoriete items is dan nadenken over compositie. En waar kan je dan beter je compositie mee maken? Inderdaad lijnen. 4 foto’s maken je dit duidelijk. Hieronder geef ik je 5 tips aan de hand van 4 foto’s.

 

Basisregel : wat is compositie in fotografie?

Compositie in fotografie betekent niet meer of niet minder dan bewust kijken. Wat zie je? Hoe kan je dit optimaal in beeld brengen?

Er zijn enkele regeltjes. Eén van die regeltjes is de één derde regel (1/3 regel).

Zo kan je twee horizontale of twee verticale lijnen trekken door je meetzoeker (viewfinder). Dit is basiskennis in fotografie. Die basiskennis paste ik toe in de vast tent van de Schorre in Boom.

Maar ik wil je meer geven. Hier volgen vijf tip voor een betere compositie. In je foto’s.

 

1. Compositie in lijnen brengt spanning bij de vaste tent van De Schorre in Boom

Sinds kort heeft De Schorre in Boom ook een vaste tent die ze bij evenementen gebruiken. Er zijn enkele voordelen aan deze tent. Niet alleen als organisator van een evenement.

Bij een zonnige dag komen de naden van de tent goed tot uiting.

Gebruik die lijnen. Maak er eens iets spannends van. Is het een champignon of een tent? Wat zie je als je helemaal bovenaan de tent in De Schorre bent? Wat zie je dan? Waar leiden die lijnen je uiteindelijk naar toe?

De compositie van de tent in de Schorre in Boom is bedacht. Ik wou spanning brengen. Wat gebeurt er als je aan de top bent? Waar gaat dit naartoe? Tegelijk hield ik me aan de 1/3 regel.


2. Compositie in fotografie is als een gids. Ze leiden je.

Wat moet je nog meer weten over compositie? Compositie is als een gids. Het leidt je ogen naar een vast ankerpunt. Het brengt je ogen naar het onderwerp dat jij belangrijk vindt. Wat jouw foto maakt.

Je zal aan de hand van de gepubliceerde foto’s merken dat ik bewust omging met lijnen. De lijnen zijn de foto.

De lijnen zuigen je als het ware op.

Want wees nu eerlijk. Wie is er geboeid door een paal in een tent in De Schorre in Boom? Niemand. Tenzij je er anders naar kijkt.

Je ontdekt de reden waarom de fotograaf voor dat lijnenspel heeft gekozen. De lijnen leiden je ergens naartoe. Je wilt meer weten.

De lijnen van de tent in de Schorre in Boom leiden jouw ogen. Als een gids nemen ze jouw blik mee naar het onbekende.

 

3. Compositie in fotografie is gevoel leggen in je foto

Compositie in fotografie is eigenlijk gevoel in je foto leggen. Jij hebt iets gezien en je wilt dit ook doortrekken in jouw foto.

Jij hebt een gevoel gehad bij het nemen van die foto. Anders had je ze niet genomen.

Bij het nemen van deze foto’s van de vaste tent van De Schorre in Boom had ik een gevoel van rust. Het was die dag iets frisser. De zon scheen. Het was windstil.

En plots sta je daar onder die koepel van de tent in De Schorre in Boom. Dan probeer je die rust weer te geven. Je zoekt die rust op. De eenvoud, want eenvoud siert. Nog altijd.

De fris blauwe hemel bevestigden mijn gevoel van rust. De zon schijnt. Er zijn enkele mooie wolken. Niets bedreigend. De tent geeft dynamiek. Lijnen, compositie, ... alles is aanwezig.

 

4. Vermijd het midden tenzij je kiest voor…

Normaal gezien ga je bij compositie in fotografie weg van het midden. Je vermijdt het midden, teznij je kiest voor een accent.

Bij deze foto ging ik bewust het midden opzoeken. Ik ging op zoek naar symmetire.

Want die symmetrie gaf mijn foto de nodige rust. De nadruk kwam te liggen op het spiegelbeeld. De grote paal van de tent in De Schorre in Boom met een gelijkaardig patroon langs beide kanten.

Je kan de foto bijna spiegelen en een gelijkaardig patroon vinden. Dit maakt het spannend en geeft tegelijkertijd rust.

Normaal vermijd je het midden van je foto als fotograaf. Hier, bij de tent van de Schorre in Boom, koos ik bewust voor het midden. Door symmetrie aan te brengen in mijn foto bracht ik rust. De lijnen leiden je wel verder.


5. KISS – keep it stupidly simpel – ook bij compositie in fotografie

Hoe meer lijnen, hoe meer de kijker verward geraakt. Logisch. Er is veel. Misschien wel te veel te ontdekken op je foto. Jouw kijker geraakt vermoeid. Houd het daarom simpel. Zeer simpel.

Zeker als je compositie aanbrengt in jouw foto.

Je zal merken in deze foto’s van de tent in De Schorre dat ik bewust me enkel toespitste op de lijnen. Niet de omgeving. Die zouden te veel storen.


Wil je op de hoogte gehouden worden, mis dan geen enkel artikel. Schrijf je vandaag nog in voor onze nieuwsbrief. Of volg ons op Facebook of Twitter!